Automaks uutele matkaautodele on soodsam kui sõiduautodele
Kuidas uus automaks hakkab mõjutama matkaauto omanikke?2025. aasta algusest hakkab Eestis kehtima esmakordselt automaks, mis on tekitanud Eesti elanikes vastakaid reaktsioone. Automaks hakkab mõjutama ka matkaautode omanikke. Haagissuvilate omanikud võivad rahulikult hingata, sest need ei kuulu uue maksu alla.
Klubi Eesti Karavan palus matkaauto-omanikult ja MOTORHOME.ee juhatajalt Aldo Daponilt kommentaari, kuidas uus automaks hakkab mõjutama matkaautode omanikke. Avaldame intevjuu ka meie lehel.
Kuidas saab iseloomustada seaduse esialgset versiooni sellega, mis lõpuks vastu võeti? Kas matkaautoomanike murekohtadele pöörati piisavalt tähelepanu?
Kui 2023 aasta kevad-suvel mootorsõidukimaksu seadust vastvalitud EV valitsuse poolt planeerima hakati, oodati seaduse väljatöötamiskavale ettepanekuid ja märkusi ka huvigruppidelt. Klubi Eesti Karavan eestvedamisel ning kõigi Eesti suuremate matkaautode müüjate/maaletoojate kaasabil esitati ettepanekud seadusesse matkaautode maksustamise osas erisuste tegemiseks. Esimeses mootorsõidukimaksu seaduseelnõus kahjuks aga meiepoolseid ettepanekuid arvestatud ei olnud.
Septembris 2023 avalikuks saanud seaduseelnõu kohaselt oleks sellel olnud laastav mõju Eesti karavanikultuuri arengule, kuna nii registreerimistasu kui ka iga-aastane automaks oleks enamusele hakanud üle jõu käima. Näiteks esialgse seaduseelnõu kohaselt võis ulatuda registreerimistasu sõltuvalt matkaauto massist ja CO2 eriheite määrast 14 000 kuni 25 000 euroni ning samuti aastamaks oleks uute matkaautode puhul ületanud 1000 eurot. Täiendavate ettepanekute, selgitustöö ning pöördumiste tulemusel õnnestus siiski viia matkaautode omanike sõnum rahandusministeeriumi seadusloome eest vastutavate ametnikeni.
Käesolevaks hetkeks vastuvõetud Mootorsõidukimaksu seadus on võrreldes seaduse esialgse, 2023. aasta septembris avalikustatud redaktsiooniga saanud karavanientusiastide heameeleks oluliselt soodsam ning minu isiklik uskumus on, et karavanikultuur Eestis areneb vaatamata maksu kehtestamisele hoogsalt edasi.
Millised on aastamaksu ja registreerimistasu suurust mõjutavad peamised komponendid?
Peamiseks aastamaksu ning registreerimistasu suurust mõjutavaks teguriks CO2 eriheite määr WLTP meetodit kasutades, mootori võimsus, sõiduki mass ning sõiduki vanus. Nii registreerimistasu kui aastamaks koosnevad baastasust (aastamaksul on see 50 EUR ning registreerimistasul 300 EUR) ning CO2 eriheite määral baseeruvast arvutuslikust tasust. Matkaautod (kere nimetus ELAMU) on küll liiklusregistris registreeritud, kui M1 kategooria sõidukid, kuid mootorsõidukimaksu võtmes on käsitletakse neid erisusena, kui N1 kategooria sõidukeid. Seetõttu on aastamaksu ning registreerimistasu määrad matkaautodele võrreldes sõiduautodega madalamad just eelkõige CO2 eriheite hinnastamise erinevusest tulenevalt.
Täpse arvutusega saab tutvuda Transpordiameti kodulehel ametlikku automaksu kalkulaatorit kasutades SIIN
Näidetena alltoodud:
- Uue (2024 aastal registreeritud) Ford Transit alusautole (121 kW, tühimass 2880 kg, arvutuslik CO2 eriheite määr WLTP meetodit kasutades ca 256 gr/km) ehitatud matkaauto aastamaks on 188 EUR ning ühekordne registreerimistasu 2088 EUR.
- 2014. aastal Fiat Ducato alusautole (96 kW, tühimass 2970 kg) ehitatud matkaauto aastamaks on 208 EUR ning ühekordne registreerimistasu 1063 EUR.
- 2004. aastal Mercedes Benz Sprinteri alusautole (115 kW, tühimass 3065 kg) ehitatud matkaauto aastamaks on 50 EUR ning ühekordne registreerimistasu 648 EUR.
- 1997. aastal Fiat Ducato alusautole (60 kw, tühimass 2840 kg) ehitatud matkaauto aastamaks on 50 EUR ning ühekordne registreerimistasu 577 EUR.
Kuidas mõjutab maksusummat matkaauto vanus?
Nii registreerimistasu kui ka aastamaksu arvutamisel võetakse arvesse auto vanusekoefitsente, ehk mida vanem on sõiduk, seda väiksem on ka arvutuslik aastamaks või registreerimistasu. Näiteks, võrrelduna uue matkaautoga (eeldusel, et nii tühimass kui ka mootori võimsus on mõlemal sõidukil sarnased) on 10 aastat vana matkaauto registreerimistasu CO2 eriheite osa koefitsent vaid 0,22. Ehk, kui uuel autol oleks registreerimistasu 300 EUR (baastasu) + 1 800 EUR (CO2 eriheite osa tasust) kokku 2 100 EUR, siis samaväärsete näitajatega 10 aastat vanal autol on see 300 EUR + 1 800 EUR x 0,22 = 696 EUR.
Samuti on aastamaksuga. 10-aastase sõiduki puhul on aastamaksu koefitsent 0,51. Ehk, kui uuel autol on aastamaks 200 EUR (50 EUR baastasu + 150 EUR CO2 eriheite osa tasust) siis 10 aastat vana sõiduki puhul on see 126,50 EUR (50 EUR baastasu + CO2 eriheite osa tasust 150 EUR x 0,51 = 126,50 EUR).
Milline on tulevikus automaksu mõju matkaautode populaarsusele Eestis? Kas on oodata, et inimesed loobuvad hobist või otsivad alternatiivseid lahendusi, näiteks haagissuvilate või teiste maksust vabastatud sõidukite kasutamist?
Võttes arvesse seda, et matkaautod on võrreldes sõiduautodega madalamalt maksustatud, siis julgen arvata, et matkaautode kasutamine Eestis automaksu mõjul oluliselt ei vähene. Loomulikult tekib inimesi, kelle jaoks on ka 50 EUR lisanduva maksu tasumine aastas ülejõukäiv, kuid valdav enamus usutavasti leiab selle võimaluse ning ei loobu seesugusest ägedast ja positiivseid elamusi pakkuvast reisimise võimalusest.
Tulevikust rääkides – väiksemaid (VAN-tüüpi või kompaktsete mõõtudega) matkaautosid võiks nende madalama maksukoormuse tõttu hakata kasutama alternatiivina sõiduautole. Selline trend, kus pere teiseks autoks on VAN-tüüpi matkaauto, on Euroopas võrrelduna Eestiga väga laialt levinud. Sõiduk leiab endale igapäevaselt kasutust ning ka perede ühised väljasõidud ja puhkusereisid saab VAN-tüüpi matkaautoga tehtud.